Stripverhalenserie: Donald Duck
Titel: Donalds hotel
vorige CB.V351 volgende (De Duck stripverhalen van Carl Barks)
vorige V476 volgende (Stripverhalen van Donald Duck)
Volgnummer: CB.V351 ( V476 )
Titel in originele taal:Sagmore Springs Hotel
Code: WDC 206
Eerste publicatie in: WDC 206
Datum eerste uitgave: 11-57
Lengte in pagina's: 10
Tekenaar: Carl Barks
Schrijver: Carl Barks
Uri 79c30a
Stripboeken:
1.78+1
2.10+22
4.34+2
10.19+3
Stripbladen:
NLDD:1959-33
NLDD:1983-5
Samenvatting: Donald heeft van Oom Dagobert in één van zijn hotels een baantje als aardappelschiller gekregen. Er is maar één baantje in het hotel dat minder aanzien heeft en dat is het baantje om de aardappelschillen in een afvalemmer aan te stampen. Maar hij wil meer en gaat boos naar Oom Dagobert toe en die is het met hem eens. Omdat Oom Dagobert niet wil dat men later zal zeggen dat zelfs zijn eigen familie geen kans gekregen heeft, krijgt Donald een kans als directeur van een hotel. Als het hem lukt om dat goed te doen mag hij directeur van alle hotels worden. Donald neemt samen met zijn neefjes de trein naar het stadje Blubbermeer waar hij het Blubbermeerhotel mag leiden. Maar de stad is ver van de snelweg en verlaten omdat ze vijf jaar geleden het Blubbermeer drooggelegd hebben. Het hotel is vies en ze maken het eerst goed schoon. Ze zien de eerste gast met de trein komen maar wat ze niet weten is dat het Oom Dagobert is die zich verkleed heeft om uit te zoeken hoe Donald het doet. Donald speelt vele rollen. Zo is hij de taxichauffeur, de directeur, de receptionist en de piccolo. Oom Dagobert heeft dat niet door en maakt zich zorgen over hoe Donald al dat personeel moet betalen. Maar hij is best tevreden en wil Donald ook als zakenman testen. Hij geeft hem een cheque van tien miljoen die hij moet bewaren. Donald stopt de cheque in de kluis maar doet het papiertje met de combinatie in de kluis in plaats van de cheque. Vlak nadat de kluis dicht is heeft Donald dit door en wil direct de kluis weer openbreken want hij weet de combinatie niet meer. Dit maakt een enorme herrie en Oom Dagobert is daarover ontevreden. Donald gooit de kluis in de liftkoker maar die komt boven op een wagen met afwas terecht. Oom Dagobert hoort dit en vindt dat ze wel erg veel servies breken. De kluis is nog steeds dicht en Donald wil hem openbranden. Hij steekt de snijbrander aan maar Kwik, Kwek en Kwak stoppen hem want zij kennen de combinatie omdat hun medailles van de Jonge Woudlopers in de kluis liggen. Donald opent de kluis en stopt de cheque er in. Maar hij is vergeten de brander uit te doen en steekt daarmee het plafond in brand. Hierdoor gaat het automatische sproeisysteem aan waardoor er veel water het hotel instroomt. Oom Dagobert stroomt zelfs op zijn matras de trap af. Donald en Kwik, Kwek en Kwak zien Oom Dagobert en die wil zijn cheque terug. Maar de cheque is drijfnat en is niets meer waard. Terug in Duckstad is Donald geen directeur meer en is hij ook zijn baantje als aardappelschiller kwijt. Hij mag nu alleen nog maar de aardappelschillen in een afvalemmer gooien en aanstampen.
Items:
Categorie Nederlands pl. Engels pl.
Hoofdpersoon Donald Duck 1.1 Donald Duck 1.1
Hoofdpersoon Kwik Kwek en Kwak 2.5 Huey Duey and Louie 2.5
Hoofdpersoon Oom Dagobert 1.5 Uncle Scrooge 1.5
Zak Bintjes 1.1 Tule Lake Taters 1.1
Zak Eigenheimers 1.1 San Jacinto Spuds 1.1
Zak Irenes 1.1 Idaho Potatos 1.1
Zak Afkokers 1.1 Spuds 1.1
Zak Ook Aardappels 1.1
Kamp Tule Lake 1.1
Stad San Jacinto 1.1
Staat Idaho 1.1
Bord Welkom in Blubbermeer 2.5 Welcome to Sagmore Springs 2.5
Stad Blubbermeer 2.5 Sagmore Springs 2.5
Hotel Blubbermeerhotel 2.5 Sagmore Springs 2.5
Winkel Piet Patat 2.6 Tonic 2.6
Bord Te Koop 2.6 For Sale 2.6
Gebouw Fruit 2.8 Fruit 2.8
Kaart Kaart 2.8 Map 2.8
Deur Hotel 3.1 Hotel 3.1
Lied Tekst En van je hela hola... 3.4 Whistle While you work! 3.4
Lied Tekst Houd er de moed maar in! 3.4 Tra la la la la la! 3.4
Bord Stop en kom binnen! 3.5 Why shore, the Sagmore 5.00 AND Up. 3.5
Bord Het Blubbermeerhotel biedt meer! 3.5 Stop and Flop 5.00 OP! 3.5
Wegwijzer 10 Kilometer Trek gerust aan de bel van het Blubbermeerhotel 3.5 10 Miles To The Best Rest In The West 3.5
Kar Taxi 4.2
Deur Telefoon 4.6 Telephone 4.6
Bord Niet roken 5.2 Call Floor Number 5.2
Cheque Duckstad Bank 5.7 Bank of Duckburg 5.7
Stad Duckstad 5.7 Duckburg 5.7
Wegwijzer Lift 5.8 Elevator 5.8
Kluis combinatie Twee keer naar links naar 28 een keer naar rechts naar 16 links naar 19 6.7 Left two turns to 28 Right, one turn to 16 Left to 19 6.7
Bord Liftkoker Pas op!! 8.1 Elevator Landing Keep Clear 8.1
Deur Gereedschap 8.5 Tool Room 8.5
Club Jonge Woudlopers 9.1 Junior Woodchucks 9.1
Donald's Brievenbus Donald 10.6 Donald 10.6