Stripverhalenserie: Donald Duck
Titel: Het bevroren geldpakhuis
Volgnummer: CB.V165 ( V203 )
Titel in originele taal:The big bin on Killmotor Hill
Eerste regel:Oom Donald wat is dat
Eerste regel origineel:Unca Donald what is that
Code: WDC 135
Eerste publicatie in: WDC 135
Datum eerste uitgave: 12-51
Lengte in pagina's: 10
Tekenaar: Carl Barks
Schrijver: Carl Barks
Uri c9au74
Stripboeken:
1.82+9
2.5+29
3.12+3
4.20+1
10.11+2
13.5+29
85.6+1
14.22+9
Stripbladen:
MMZ:1953-121
NLDD:1962-4
NLDD:1979-6
WDC:1951-135
Samenvatting: Donald en zijn neefjes kijken vanaf een heuvel neer op een nieuw gebouw in Duckstad. Het is het nieuwe geldpakhuis van Oom Dagobert. Het geldpakhuis heeft verborgen kijkgaten zodat Oom Dagobert de omgeving in de gaten kan houden. Hij heeft twintig huizenblokken laten afbreken zodat niemand ongezien in de buurt kan komen. De muren zijn drie meter dik en er kan niemand ongewenst binnenkomen. Als ze thuiskomen gaat de telefoon en ze worden door Oom Dagobert uitgenodigd om in het geldpakhuis te komen kijken. Ze krijgen speciale instructies mee want anders komen ze niet naar binnen. Ze moeten zich duidelijk laten zien met een wit bord boven hun hoofd, ze moeten precies door het mijnenveld lopen en een geheime zin zeggen om de ophaalbrug naar beneden te krijgen. Binnen in het geldpakhuis is het ook erg angstaanjagend met kanonnen en hekken. Oom Dagobert ontvangt hen en laat zien dat er overal elektronische ogen zijn. Ze komen bij het geld en zien een berg geld van tien verdiepingen hoog en een straat in het vierkant. Donald vraagt Oom Dagobert wat hij met dat geld gaat doen. Maar die antwoordt dat hij er naar gaat kijken en er doorheen zal woelen. Donald kijkt op verzoek van Oom Dagobert door een periscoop en ziet de Zware Jongens. Zij zijn een gat aan het graven op een naburig stuk land. Oom Dagobert begint te jammeren en Donald is verbaasd want het geldpakhuis is toch zeer goed beveiligd. Maar Oom Dagobert zegt dat hij geld uitgespaard heeft door geen bodem in het geldpakhuis te maken. De Zware Jongens kunnen er zo doorheen graven. Donald laat zich niet kennen en neemt Oom Dagobert mee om de Zware Jongens een lesje te leren. Maar ze worden buiten tegen gehouden door een kanon. De vallen van Oom Dagobert zorgen er voor dat ze ook niet meer eenvoudig naar buiten kunnen. Het zou Oom Dagobert een week kosten om alle vallen uit te schakelen. Donald krijgt het idee om het geldpakhuis met water te vullen. Als de Zware Jongens dan via een tunnel in het geldpakhuis zullen komen, dan zal de tunnel vol met water lopen. Oom Dagobert vindt dit een goed idee en ze doen het. Die nacht gaat het buiten echter hard vriezen. Ze kunnen het geldpakhuis niet verwarmen want Oom Dagobert is van het gas afgesneden omdat hij de rekening niet betaald heeft. Ze houden zich enigszins warm door wat boeken te verbranden maar het hele geldpakhuis bevriest toch. De muren kraken en storten in. Er blijft een groot blok ijs over waar al het geld van Oom Dagobert in zit. Het blok ijs glijdt van de heuvel af waar het geldpakhuis op stond en komt op het land van de Zware Jongens terecht. De Zware Jongens bikken het geld eruit en Oom Dagobert gaat boos achter Donald aan omdat hij met het idee gekomen was om het geldpakhuis vol met water te laten lopen.
Items:
Categorie Nederlands pl. Engels pl.
Hoofdpersoon Donald Duck 1.1 Donald Duck 1.1
Hoofdpersoon Kwik Kwek en Kwak 1.1 Huey Duey and Louie 1.1
Berg Killmotor Hill 1.1
Gebouw Geldpakhuis 1.1 Money Bin 1.1
Donald's Brievenbus Donald 1.4 Donald 1.4
Gebouw B Co. 2.5 B Co. 2.5
Bord Ksst! Boeh! 2.7 Scram Scat! 2.7
Bord Smeer 'm! 2.8 Keep Back 2.8
Bord Opgehoepeld 2.8 Stop Here 2.8
Bord Wegwezen 2.8 Beat IT 2.8
Bord Ga weg! 2.9 Go 'Way 2.9
Wegwijzer Vort 3.1 Go 3.1
Bord U bent NIET welkom! 3.1 You're NOT Welcome 3.1
Bord Gevaar! Mijnenveld 3.3 Danger! Mine Field 3.3
Bord Zwavelzuur 3.4 Sulphuric Acid 3.4
Papieren Vel Vliegenpapier 3.6 Fly Paper 3.6
Bord Periscoop 5.3 Periscope Peephole 5.3
Zware Jongen 176-84 5.8 176-84 5.8
Zware Jongen 176-83 5.8 176-83 5.8
Zware Jongen 176-88 5.8 176-88 5.8
Schilderij Sterke munt 8.1 Mighty Dollar 8.1
Schilderij Snel verdiend geld 8.2 A fast buck 8.2
Boek Nota's 9.1 Bills 9.1
Boek Nota's 9.1 Ledger 9.1
Stad Duckstad 9.2 Duckburg 9.2