De Zallusiërs, een volk uit Vorg, vallen de Trigiërs aan, maar de Trigiërs zijn veel sterker. Zij verslaan hen en nemen hun land in. Trigo stuurt zijn neef Janno naar Zallusië om daar gouverneur-generaal te worden. Als Janno daar is, spreekt hij de Raad van Oudsten toe, maar zij willen hem niet accepteren als leider. Leiders moeten in Zallusië vijf proeven van moed doorstaan. Janno zegt meteen dat hij die dan zal doorstaan. Als eerste proef moet hij de vlakte van Zath doortrekken, ongewapend en te voet. Niemand heeft dit ooit gedaan, want er zijn wilde dieren en drijfzand. Onderweg is het erg heet door de tweelingzonnen van Elekton, die hoog aan de hemel staan. Hij loopt in drijfzand, maar kan zich nog net aan een tak redden. Hij ziet een gehoornde gora, het gevaarlijkste dier dat daar leeft. Hij volgt het dier, want hij weet precies waar het drijfzand is. Vlak aan het eind van de vlakte merkt het dier hem op en valt hem aan, maar Janno gooit het dier in het drijfzand en bereikt veilig het eind van de vlakte. Als Trigo hoort waar Janno mee bezig is, wordt hij woest en stuurt een gezant om te zeggen dat hij er mee op moet houden. Maar als de gezant in Zallusië komt, is Janno al bezig met zijn tweede proef. Hij moet een torenhoog monument beklimmen. Als hij halverwege is, wordt hij beschoten door een sluipschutter. De andere Trigiërs jagen hem weg, maar de man ontsnapt. Janno bereikt veilig de top. Als derde proef moet hij het kanaal van Yulf overzwemmen, maar onderweg komt vanaf de Duivelsrotsen een Zallusische vissersjonk op hem af en de mannen willen hem doden. Janno duikt de diepte van de zee in, maar wordt aangevallen door een enorme haai. De haai mist hem en vernielt de jonk. Janno bereikt veilig de overkant in Tarv. Trigo hoort dat Janno niet gestopt is en gaat zelf naar Zallusië om hem te doen stoppen. Als vierde opdracht moet Janno een nacht doorbrengen in het Hof van de Dood, een eenzaam eiland waar Zallusische krijgers begraven worden. Als hij daar is, wordt hij 's nachts aangevallen door een stel Zallusiërs. Hij wordt overmeesterd en aan een paal op het strand vastgebonden. De volgende ochtend komt er een vreselijk zeemonster naar hem toe. Net als die hem wil grijpen, komt Trigo in een boot tevoorschijn en doodt het monster. Hij bevrijdt Janno, die zijn vierde opdracht voltooid heeft. Trigo wil nu dat hij de laatste opdracht ook voltooit. Hiervoor moet hij het paard van de legendarische Zallusische krijger Zorpho berijden. Zorpho was gevallen in een oorlog en zijn paard dwaalt op de steppen rond. Janno gaat naar de steppe en wordt aangevallen door het paard, maar vanuit een boom springt hij op de rug van het paard en temt het. Vol trots rijdt hij de stad binnen en wordt geëerd door de Zallusiërs. Die hebben hem nu liever dan de Raad van Oudsten. Trigo verwacht dat de Zallusiërs nu goede bondgenoten zullen zijn.