Stripverhalenserie: Oom Dagobert
Titel: Het beste paard van stal!
Volgnummer: CB.V651 ( V287 )
Titel in originele taal:The heedless horseman
Code: US 66
Eerste publicatie in: US 66
Datum eerste uitgave: 11-66
Lengte in pagina's: 24
Tekenaar: Carl Barks
Schrijver: Carl Barks
Uri ujuckm
Stripboeken:
1.105+1
2.17+22
3.14+2
14.27+7
6.53+2
Stripbladen:
NLDD:1977-29
Samenvatting: Heel Duckstad is in rep en roer want over twee dagen vindt de Grote Kristallen Kegel Koers plaats. De winnaar zal één jaar lang ereburger zijn en als een vorst behandeld worden. Oom Dagobert schrijft zich in ook al heeft hij nog geen paard. Hij vertelt Donald en zijn neefjes dat hij mee wil doen omdat niemand hem echt kent en hij wil beroemd worden. Als ze uit het inschrijfkantoor komen, horen ze een enorme knal. Het zijn explosies die van ver komen en niemand weet precies waar ze vandaan komen. Omdat Oom Dagobert de race dit jaar wil winnen, besluit hij het paard dat de vorige twee edities gewonnen heeft te kopen. Hij gaat naar de eigenaar en beidt tien miljoen voor het paard Vuurpijl. In eerste instantie weigert de eigenaar, maar na overleg met één van zijn werknemers die hem vertelt dat Vuurpijl dit jaar erg zenuwachtig is door al die explosies en vanwege het feit dat de concurrentie sterker geworden is, besluit hij Vuurpijl toch te verkopen. Elke keer als Vuurpijl een explosie hoort, zoekt hij water op waar hij dan inspringt. Om Vuurpijl dan weer op gang te krijgen moet hij gedroogd worden. Oom Dagobert neemt Vuurpijl mee en brengt hem naar een stal met vloerbedekking en een platina voerbak. Oom Dagobert zelf heeft een kamer in zijn buurt met een gouden badkuip. Als Kwik, Kwek en Kwak Vuurpijl te eten willen geven ontdekken ze dat Vuurpijl een robot is. Oom Dagobert wil verhaal halen bij de vorige eigenaar maar als Donald hem opbelt, blijkt die met de noorderzon te zijn vertrokken. Oom Dagobert ligt in zijn bad na te nadenken als er weer een explosie plaatsvindt. Vuurpijl schrikt en springt bij Oom Dagobert in het bad. Kwik, Kwek en Kwak besluiten de juryleden van de wedstrijd in te lichten over Vuurpijl. Onderweg komen ze langs de stallen van de andere deelnemers. Omdat ze echte paarden willen zien gaan ze kijken in de stallen. Ze ontdekken echter dat alle andere deelnemende paarden ook robots zijn. Ze vertellen hun ontdekking aan Oom Dagobert die erg blij is omdat hij nu gewoon weer mee kan doen en niets hoeft te zeggen. De Zware Jongens hebben een nieuw explosief uitgevonden en testen dit in het bos. De geheimzinnige explosies worden door hen veroorzaakt. Het explosief bestaat uit een klein plakje Zware Jongens-Spul. Ze willen er de brandkast van Oom Dagobert mee opblazen. In het plakje explosief zit ook een klok waardoor ze precies kunnen bepalen wanneer het ontploft. Donald mag van Oom Dagobert Vuurpijl in de race bereiden en is aan het oefenen. Maar tijdens het oefenen wordt Donald erg afgeleid door de mooie dames langs de baan waardoor hij ongelukken maakt. Hij moet daarom van Oom Dagobert met oogkleppen en oorwarmers rijden zodat hij niet afgeleid zal worden. Vlak voor de start van de echte race gaan de Zware Jongens naar het geldpakhuis van Oom Dagobert. Maar omdat het explosief afgesteld is op half drie hebben ze nog een uur. Daarom gaan ze nog even kijken naar de start van de race. Ze bewonderen de eerste prijs: de grote kristallen sfeer belegd met edelstenen. De Zware Jongen 176-617 draagt het explosief bij zich, maar voelt zich niet op zijn gemak. Daarom verbergt hij het explosief zolang onder een stapel dekens. Omdat Donald als jockey te licht is, moet hij verzwaard worden met gewichten. De gewichten liggen onder de dekens waar de Zware Jongens hun explosief ook gelegd hebben. Omdat het explosief er net zo uitziet als de gewichten en ook lekker zwaar is, krijgt Donald dit op zijn zadel geplakt. Als het tijd is voor de Zware Jongens om naar het geldpakhuis van Oom Dagobert te gaan, halen ze het explosief op. Zware Jongen 176-617 loopt met het explosief per ongeluk een fontein in. Ze weten dat het explosief door water smelt maar dat gebeurt niet en ze beseffen dat ze een gewoon gewicht in handen hebben. Ze gaan terug en vragen aan een medewerker op de baan waar het explosief van onder de deken gebleven is. De medewerker zegt dat hij het bij Donald gestopt heeft, maar hij beseft dat er een verwisseling plaats gevonden heeft en schrikt zich dood. Op dat moment vindt de start van de race plaats. Via de omroepinstallatie wordt iedereen van het gevaar op de hoogte gesteld en iedereen vlucht. Alleen Donald hoort niets door zijn oorwarmers. Vlak voor de finish gooit Donald echter zijn oorwarmers en oogkleppen af omdat hij de roem en glorie van de winst mee wil maken. Hij ziet dat het stadion leeg is en hoort vanuit de omroepinstallatie de laatste waarschuwing en springt van Vuurpijl af. Maar Oom Dagobert wil niet dat het paard dat tien miljoen waard is ontploft. Daarom pakt hij de kristallen sfeer en gooit die met een knal op de grond. Vuurpijl hoort de knal en springt achter de finish van schrik in een nabij meer. Het explosief wordt hierdoor onklaar. Oom Dagobert is eindelijk beroemd, maar hij heeft alleen kapotte vinger van het lijmen van de scherven.
Items:
Categorie Nederlands pl. Orgineel pl.
Hoofdpersoon Donald Duck 1.1 Donald Duck 1.1
Hoofdpersoon Kwik Kwek en Kwak 1.1 Huey Duey and Louie 1.1
Hoofdpersoon Oom Dagobert 1.3 Uncle Scrooge 1.3
Stad Duckstad 1.1 Duckburg 1.1
Wedstrijd Grote Kegel Koers 1.1 Great Crystal Orb Derby 1.1
Bureau Inschrijfbureau 1.5 Clerk 1.5
Gekkenhuis Tehuis voor overspannen heren 2.4 Kookie Jar 2.4
Aanplakbiljet De kegel 2.6 The Orb 2.6
Bord De Kegel 3.5 Orb 3.5
Bord Kolonel Knevel 4.4 McTout Horse Farm 4.4
Robot Paard Vuurpijl 4.4 Fireball 4.4
Bord Vuurpijl 5.1 Fireball 5.1
Paardenverkoper Knevel, Kolonel 10.3 McTout, Colonel 10.3
Robot Paard Noo 12.2 Noo 12.2
Robot Paard Seacake 12.2
Bord Seacake 12.2
Robot Paard Supersnel 12.3 Laser Beam 12.3
Robot Paard Bliksemflits 12.5 Jack the Zipper 12.5
Kan Olie 13.5 Oil 13.5
Ziekte Rigor Snortis 14.4
Bos Black Forest 14.5
Explosief Zware Jongens-spul 14.5 Beaglemite 14.5
Robot Paard Maanmonster 15.6 Moon Monster 15.6
Vrachauto Plunderwagen 18.2 Loot Wagon 18.2
Racebaan Duckburg Downs 18.7
Zware Jongen 176-761 14.5 176-761 14.5
Zware Jongen 176-617 14.5 176-617 14.5
Zware Jongen 176-671 15.1 176-671 15.1
Zware Jongen 176-167 18.8 176-167 18.8
Zware Jongen 176-716 18.7 176-716 18.7